søndag den 1. marts 2015

Krydderbolle


Sidste weekend lavede jeg krydderboller. Et levn fra da jeg var barn og elskede de der købekrydderboller til ingen penge. Men ak, forventningerne til kvaliteten er højnet siden da, og derfor måtte jeg selv i gang. Anledningen var dog en anden. Jeg havde noget creme fraiche som var blevet lidt gammelt og som jeg ville bruge til boller, og så gik der krydderboller i den. Gode og luftige med den gode smag af kardemomme.

Krydderboller
ca 16 stk

40 g gær
2 dl creme fraiche
2 dl mælk
0,5 dl vand
2 æg
10 g salt
35 g sukker
1 tsk kardemomme
800 g mel
50 g smør

Rør gær ud i mælk og vand
Kom herefter creme fraiche  og æg i
Tilsæt herefter kardemomme, salt og sukker
Kom 750 g af melet i og ælt dejen godt - evt på maskine
Når dejen er blød og elastisk æltes smørret, skåret i små tern, i dejen
Kom evt mere mel i, hvis dejen er for klistret

Lad dejen hæve i 60 minutter på et lunt sted med et klæde over
Kom dejen ud på et meldrysset bord og form den til en lang pølse uden at slå alle lufthullerne ud af dejen
Skær 16 stykker ud af "pølsen" og rul dem til boller
Lad bollerne efterhæve på en bageplade i ca 40 minutter
Pensl med mælk

Bag i ca 12 minutter ved 200 grader

Server med koldt smør
Når de bliver lidt tørre, hvilket de hurtigt gør, smager de også rigtigt godt ristet

Ingen kommentarer:

Send en kommentar