fredag den 24. juli 2015

Toldboden


Jeg elsker spontane invitationer, men det er som om det bliver mere og mere sjældent at det sker jo ældre jeg er blevet. Men heldigvis sker det en gang imellem, og det bedste er når det kan lade sig gøre med meget kort varsel.

Så for et par fredage siden blev jeg inviteret til både fødselsdag og tøsehygge, og heldigvis kunne det kombineres. Så efter en dejlig eftermiddage med kage og hygge i Brønshøj sprang jeg på cyklen og kørte ind på Toldboden, hvor jeg og to af mine veninder håbede på at få et bord udenfor, da der var fuldt booket indenfor.

Det var den fredag, hvor vejret var skønt, så alle var udenfor hvilket gjorde det nemt for os at få et bord indenfor i den rustikke og rummelige restaurant. Valget faldt nemt og hurtigt på skaldyrsfadet, som skulle bestilles oppe i baren. Vi fik herefter en bipper, som fortalte os hvornår maden var færdig. Vi skulle heldigvis ikke vente længe inden vi kunne hente de bugnende fade som var smukke og indbydende.

Der fulgte to dyppelser med til skaldyrene; aioli og thousand island. Aiolien var god og smagsfuld, mens den sidste efter vores smag var lidt for ketchupagtig og sød. Brødet var en smule kedeligt efter min mening, men ellers var der ikke noget at klage over. Heller ikke bartenderen, som lavede en perfekt alkoholfri og syrlig drink, mens mine medspisende delte en flaske vin.

Så egentligt var der ikke noget at klage over, ud over en undren over deres service og regler for om man har bestilt eller ikke bestilt bord.
Da vi kom fik vi besked på, at vi måtte sætte os ved et af de borde, hvor der ikke var dækket op, hvilket vi gjorde. Senere kom der en tjener hen og sagde, at vi ikke måtte sidde der, da bordet var reserveret, hvilket vi var forundrede over og fik lov til at blive siddende efter at vi skulle udpege hvilken tjener der havde givet os lov. Det gjorde vi dog ikke, da vi ikke syntes at det var vores ansvar eller problem.

Der ud over kom jeg til at tage servietter og bestik i en af de dåser der stod på bordene, da der ikke var noget der hvor vi sad, men det var kun til dem der havde bestilt bord, så i stedet måtte vi nøjes med en bunke trælse papirservietter.
Dem der havde bestilt bord fik der ud over også den service at kunne bestille hos en tjener, hvilket vi ikke kunne selvom vi også sad ved et bord. Halvvejs igennem måltidet begyndte en tjener at skrabe stearin af gulvet lige under vores bord, hvilket vi også undrede os over, uden at hun dog af den grund begrundede sit valg af arbejdsopgaven.
Da vi var færdige med at spise blev fadene taget af bordet uden at tjeneren overhovedet gjorde sig den ulejlighed at spørge om vi var færdige eller værdige os et ord eller blik.

Måske er Toldboden blevet for populær til at de behøver at tænke på service, for selvom maden og beliggenheden er god, så behøver jeg ikke at komme igen. For mig ødelagde manglen af service den gode oplevelse. Heldigvis ikke resten af aftenen i godt selskab!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar