onsdag den 27. januar 2016

Madeira #2

Dag 2 startede også lidt overskyet, men vi kunne ane lidt sol i horisonten og efter en fin morgenmad satte vi os i bilen for at udforske nordkysten.

Vores første stop var i Seixal, hvor der også er nogle fine naturlige pools, hvor jeg seriøst overvejede at hoppe i, men inden jeg fik taget mig sammen til lidt nøgenbadning kom en politibetjent kørende for at fortælle, at vi ikke måtte være der på grund af mulig stenskred, og så var jeg ret glad for at jeg ikke havde fået al tøjet af. Der var dog også andre mindre pools man kunne hoppe i, men den store så bare bedst ud!

Naturens infinity pool!
HUSK badetøjet!

Seixal er en hyggelig lille by, hvor der ikke sker særligt meget, men et par lokale fortalte os, at der er stor fest i den sidste weekend i august, hvor der kommer folk fra nær og fjern, så det kunne de anbefale. Ellers kom de kun når de skulle væk fra Funchal, som er "hovedstaden" på Madeira.

Det er svært ikke at stoppe op hele tiden for at nyde den storslåede natur, som dukker op ved hvert sving.

Omkring frokosttid stoppede vi ved hotellet Quinta do Furao, som har en fin restaurant med den flotteste udsigt ud over havet fra terassen, hvor vi indtog vores frokost. Igen var der ikke så travlt, så der var dejlig roligt. Vi startede med lidt lækkert brød, oliven, smør og peberfrugttabernade.

Jeg havde bestilt kanin med svampe, hvilket kom som to store skiver kaninroulade med masser af svampe i en fin sauce, med kartofler og tomater. Gemalen havde bestilt andebryst, hvilket han også var ret godt tilfreds med. Igen var der nok mad, og vi ville være blevet fint mætte af at dele en enkelt portion, og så havde der også været plads til dessert.

Den smukke udsigt fra terrassen.

Efter frokosten så vi et skilt mod et udsigtspunkt og besluttede, at vores fyldte maver godt kunne trænge til at blive rørt lidt inden vi skulle ind i bilen igen. Denne fine sti førte os til mange fine udsigtspunkter og jeg ved ikke hvor lang den var, for vi stoppede efter ca 20 minutters gang for at vende om igen og køre videre, men en dejlig lille vandresti med fin udsigt til kysten.

Næste stop var i Santana, som er mest kendt for sine A-huse, som er de gamle maderianske huse. Et must-see når man er på øen, men ærligt talt var der ikke mere end det, og jeg er glad for at vi ikke kun var kørt afsted for det - det er efter min mening ikke turen værd, og vi var hurtigt videre igen.

Sidste stop var i Faial, hvor vi gik en tur i den lille landsby og drak en kop kaffe på Faial Tea rooms and terrasse bar. Dejlig udsigt over bjergene og en lidt larmende go-cartbane lige nedenfor, men det ødelagde ikke den smukke udsigt og gode kaffe. Den traditionelle honningkage var dog ret tør, så det var godt at kaffen kunne bløde den lidt op.

På vej hjem stoppede vi op for at nyde solnedgangen, som var lidt tåget, men ellers meget fin. Da frokosten havde været ret stor var vi ikke ret sultne, og endte med at købe lidt oliven og brød til aftensmad, som blev indtaget på hotellet.

Alt i alt var turen langs nordkysten rigtig fin og god til en dagstur. De mange små landsbyer er super hyggelige, men der sker ikke ret meget, så der er fin mulighed for at opleve landsbylivet på nær hold. Vejen løber som udgangspunkt langs vandet med en del tuneller gennem lavabjergene, og der er mange smukke steder at stoppe for de skønneste udsigter over vandet og kysten. Klart anbefalelsesværdigt.