søndag den 31. januar 2016

Madeira #4

Næste morgen kørte vi fra Porto Moniz til Funchal, hvor vi indlogerede os på Four Views Monumental Lido, som ligger i den vestlige del af byen, hvor der er mange hoteller. Pludselig var vi kommet ind til alle turisterne, som vi tidligere ikke havde mødt mange af på vores vej. Hotellet er stort og fint. Vi fik et værelse på 4. etage med vandudsigt, som dog ikke var vandudsigt, da vi lå på terrasseetagen og derfor ikke kunne se ud, men det var et fint værelse, dog uden megen privatliv på "balkonen", som faktisk er en del af terrassen. Til gengæld er det meget nemt at komme i poolen.

Vi gik ca 30 minutter ind til byen i et hyggeligt tempo. Mange gadesælgere, der ville sælge ture rundt på øen og restauranter, der gerne ville kapre gæster, men når man har vænnet sig til det, så er det ok at gå rundt i byen.

Vi slentrede rundt på må og få og nød den lille, hyggelige by, og var blandt andet på det berømte overdækkede marked Mercado dos Lavradores, som desværre viste sig at være mere turistet end lokalt, men der var lækre fisk og frugter overalt.

Vi tog en kop kaffe og en tarte de nata, som jeg vil sige er et madeiransk bud på en spandauer, på den hyggelige Alfazema e Chocolate, som ligger i det gamle kvarter. En hyggelig lille tesalon med fine kager og siddeplads på en fransk altan med udsigt til vandet og gaden nedenfor. Super dejligt lige at blive hævet en etage over for lidt ro og overblik.

Herefter gik vi lidt videre indtil vi var frokostsultne og konsulterede Lonely Planet, som fortalte os, at de lokale spiste på Venda da Donna Maria, så der besluttede vi os for at spise. Vi startede med en appetizer på huset, som var lidt kold friteret fisk med løg, som smagte fint, men som jeg tror ville smage bedre varm. Hertil en bolo de caco, som vi troede også var på huset, da vi ikke havde bestilt det, men som viste sig at de satte på regningen. Ikke den helt store katastrofe, for vi havde nok alligevel bestilt det senere.

Jeg bestilte noget jeg ikke kan huske hvad hed, men som de sagde var en typisk for Madeira. Det var en kæmpe portion stegt kød i noget kedelig sauce med masser af fritter og milho frito. Ret kedeligt men til gengæld var der masser af det. Jeg klarede mig knap igennem en halv portion.
Gemalen fik noget lige så kønsløst lever, men mætte blev vi da og brugte resten af dagen med at gå den tunge mad af os. Funchal er ikke særlig stor, men den er meget hyggelig. Vi nåede ikke så meget og var ikke så planlagte, men der er fine parker og områder at udforske på en dejlig dag og vist også et par gode museer på dage, hvor man hellere vil være indenfor.

Om aftenen havde vi lyst til noget lidt let og jeg fandt et sushisted i nærheden af hotellet. Det viste sig desværre at de holdt ferie i netop den uge vi var der, så vi fandt et andet sted, som dog ikke var nær så godt som det andet havde lovet, men det var noget lettere end det madeiranske køkkent, hvilket var dejligt.