tirsdag den 22. marts 2016

Babettes Gæstebud på Restaurant Sult

I mange år har vi i min madklub drømt os til at skulle spise middagen, som Babette serverer i den Oscarvindende film Babettes Gæstebud, så da Cinemateket annoncerede, at de i samarbejde med Restaurant Sult ville lave en aften i Babettes tegn måtte vi jo benytte os af tilbuddet. Vi startede med at se filmen i dens originale format, og sjovt nok vænnede jeg mig meget hurtigt til den megen flimmer og dårlige lyd, for uanset hvad er det en fantastisk film.

Vi fik også lov til både at se og røre Gabriel Axels Oscarstatuette inden vi satte os til bords. En af bordherrerne kunne heller ikke dy sig og fik taget en selfie med Oscar.

Vi startede med en kalvesuppe, som skulle have været en skildpaddesuppe, men da de i mellemtiden er blevet fredet blev det til en meget kraftig kalvesuppe med persille, som var ganske udemærket.

Herefter Blinis Demidoff - tre blinis med fuldfed creme fraiche, kaviar og rødløg. Jeg vil nok mene, at der kun var kaviar nok til en enkelt blinis, og at det måske var en smule fattigt i forhold til den anretning Babettes gæster fik. Men den blinis jeg fik smagte rigtigt godt!

Næste ret var efter min mening aftenens bedste; Vagtel i Sarkofag eller i en butterdejsskål fyldt med en lille smule foie gras og trøffelsauce. Meget dejlig ret, hvor jeg dog godt kunne have brugt lidt mere af den lækre sauce, og hvor anretning med en svamp lige neden under enden af vagtlen gav lidt andre associationer end det måske var meningen...

Så kom vi til de franske oste, som var en blåskimmel og en hårdere ost, som jeg ikke kan huske navnet på. Hertil syltede valnødder og lidt grønt. Meget fin tallerken.

Vi sluttede aftenen med en slags sandkage med rom og frisk glaseret frugt. Kagen var lidt tør og halvkedelig og det var vist kun rosinerne, der var glaseret. En lidt fesen afslutning på en aften, der desværre ikke levede helt op til vores forventninger om en - efter deres beskrivelse - deluxe menu. Jeg manglede extravagance, som den de asketiske vestjyske troende blev mødt med, og sammenlignet med, hvad man ellers kan få rundt om i byen, så kunne ambitionsniveauet godt have været skuet noget mere op.

Vi er i madklubben i hvert fald enige om, at vores søgen efter den oplevelse Babettes gæster fik ikke er afsluttet endnu. Hos Sult fik vi den desværre ikke.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar