fredag den 7. august 2015

Kadeau Bornholm


Gemalen blev 40 i juli, og det passede med at vi skulle fejre hans fødselsdag på Bornholm, så jeg benyttede lejliegheden til at booke bord på Kadeau Bornholm, da vi havde en fantastisk oplevelse på Kadeau i København i januar.  Derfor var forventningerne tårnhøje til moderrestauranten og da vi ankom i dejlig solskin til dene udsigt var det en perfekt start.


Vi valgte at gå linen ud og tage den store Bornholmerbank og startede med nogle fine appetizers. Den sprøde surdej var en genganger, som vi også fik i Kbh, men ikke desto mindre smagte den dejligt sammen med den koldrøgede knoldselleri.


Herefter kom en skøn og sej skorzonerrod og igen en genganger; gravad and med Karl Johan. Fantastisk.


Min favorit var de sprøde fjordrejer, som skulle dyppes i en gærcreme og urter, mens den lille grønne bolle var saltet pigvar i blomsterkarse.


Som sædvanlig lækkert brød med rørt smør med et eller andet fancy som jeg ikke kan huske.


Den første forret var en lækker og frisk ret med ærter, hestebønner, grønne jordbær og en suppe på hjertemusling. Lækre grøntsager, der kun havde rejst meget kort fra deres egen mark til køkkenet.


Denne ret så meget simpel og enkel ud, men den der skum... Havesyre, løvstikke, nye kartofler og musling.


 Kål fra haven, østers og persille.


Grillet rødbede, sidste sommers bær og yoghurt med revet, tørret lammehjerte over. Dejlig frisk ret med en god dybde fra hjertet.


Aftenens bedste ret efter min mening var denne enkle ret med makrel, porre og forårsløg med fermenteret karl johan. Enkelt og utroligt vellykket ret.


Aftenens smukkeste ret var et stykke svinekød, som efter min smag var stegt lige lidt for længe, så det var lidt tørt, med flot græskar og et lækker skalotteløg, som smeltede på tungen.


Inden desserten blev vi spurgt om vi ville have ost, og det sprang gemalen på, mens jeg fik lov til at smage en enkelt bid. To slags oste på en jordskokcreme. Meget mere lækker end den umiddelbart ser ud!


Første dessert var ok uden at skille sig ud. Jordbær, honning, syre og frossen koldskål. Dejlig smag men lidt kedelig og uden wow faktor.


Så var den sidste dessert heldigvis meget bedre og mere spændende med rabarber, blå ost og fermenteret honning. Lækkert.


Til kaffen fik vi stegte æbler på pind, som var en sjov lille gimmick.

Overordnet var jeg tilfreds med min oplevelse på Kadeau Bornholm, men den levede desværre ikke helt op til mine forventninger og bestemt ikke til standarden i forhold til københavneren.

Normalt plejer jeg at være helt mæt efter sådan en omgang, men det var som om mine smagsløg ikke blev udfordret nok, så derfor spiste vi nok mere brød end vi plejer at gøre - bare for at blive mætte.

De holder lidt tilbage med at fylde i vinglassene - med mindre man er en ven af huset - så får man gerne fyldt op flere gange. Generelt bliver man noget bedre vartet op hvis man er ven af huset, og det er lidt synd for folk som mig, som har sparet op i lang tid og føler mig en anelse snydt. Hvis jeg var en ven af huset ville jeg selvfølgelig være fuldstændig ligeglad...
Det er desværre ikke første gang jeg har oplevet at venner bliver behandlet bedre end almindelige gæster, og jeg føler mig på den ene side som et meget lille menneske, fordi jeg ikke kan unde andre en rigtig god oplevelse, men når jeg giver så mange penge for en madoplevelse, så ville det være dejligt at vide, at de har gjort alt hvad de kunne for at give mig den bedst mulige oplevelse. Det føler jeg desværre ikke når jeg sidder lige ved siden af et bord, hvor de får bedre betjening og mere i glassene end jeg.

Men alt i alt var det en fin oplevelse på Kadeau, men en anden gang vil jeg nok bare komme forbi til en kop kaffe på terassen, nyde den gode udsigt og den skønne urtehave og så spise et andet sted.

2 kommentarer:

  1. Virkelig smukke billeder - men hvor er det dog ærgerligt mht. servicen. Var der andre ting, hvor de gjorde forskel udover mængden af vin?

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, det ærger mig ret meget. Generelt var servicen bare lidt bedre. Mere personlig præsentation af retterne og ikke bare en "liren af". Servietterne blev foldet pænt når de gik fra bordet. Og så så jeg på instagram, at der var nogle internationale gæster, som fik serveret lidt ekstra retter, som jeg da også gerne ville have prøvet ;-)

      Slet