mandag den 10. august 2015

Koldhævede chokoladeboller


På gemalens fødselsdag bagte jeg chokoladeboller til morgenbordet og efter en lille smule googling fandt jeg frem til denne opskrift, som jeg fulgte så godt jeg kunne. Det blev til nogle meget lækre morgenboller, som jeg dog nok ville bage med en chokolade med en lavere kakaoprocent end de 72 jeg lige havde i sommerhuset, og som tidligere var blevet brugt til at lave varm chokolade med.

Koldhævede chokoladeboller
Ca 12 stk

3 dl vand
2 dl ymer eller yoghurt25 gr gær
1 tsk groft salt
25 g rørsukker
600 gr hvedemel
100 g grofthakket chokolade

Rør gæren ud i de våde ingredienser
Tilsæt salt, sukker og chokolade
Rør melet i med en stor træske
Vent med de sidste 100 g og rør melet i til dejen har en klistret konsistent, der stadig hænger sammen uden at kunne æltes med hænderne
Kom husholdningsfilm over skålen og sæt den til hævning i køleskabet natten over
Form boller med to skeer og læg dem på pladen. Form dem evt lidt med en våd ske, så de bliver lidt rundere

Bag 20-25 minutter ved 225 grader. Tjek at bollerne er færdigbagt ved at banke på dem med en træske. Hvis de lyder hule er de færdige og klar til at tage ud og sættes til afkøling på en rist inden de serveres lune med koldt smør.


Den skønne retrovægt i sommerhuset virkede heldigvis.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar