lørdag den 25. juni 2011

Jordbærmarmelade

I dag skal jeg til indflytterfest, og da det er helt i Næstved skal jeg overnatte der. Jeg havde fået stillet i udsigt, at jeg skulle sove på sovesal med en masse (sikkert fulde) mennesker, hvilket jeg synes jeg er blevet for gammel til, så jeg var så heldig at et par af mine venner havde plads til mig i deres hus. Så jeg tog i byen for at finde en værtsgave, men fandt ikke rigtigt noget.

I stedet for kiggede jeg i fryseren og fandt nogle jordbær, som jeg plukkede sidste år i Jylland og nogle rabarber fra i år. Så det er blevet til jordbær/rabarbermarmelade med vanille og ingefær. Det er første gang jeg har prøvet at tilføje ingefær, men det er ikke sidste gang. Skulle måske også have overvejet noget af min hyldeblomstsaft. Det må blive næste gang.

Ingen opskrift, da det hele var sådan lidt på slump. Men ingredienserne er som følger
Jordbær
Rabarber
Sukker trukket i vanillestænger
Ingefær
Vand
Maizena

 Det hele smides i en gryde.

 Kog op. Jeg kan bedst lide marmeladen, hvor bærene stadig er hele, men det er jo en smagssag. 
Husk at jævne marmeladen, hvis den ikke skal være alt for tynd.

 Hæld marmeladen på glas og tag den med som værtsgave - eller nyd den på et stykke brød, pandekager, til is og så videre.

Og så blev det lige til en tallerkenfuld smørstegte asparges til frokost.

1 kommentar:

  1. Vi har smagt marmeladen nu ... umm ... den er god! Miss Cupcake!

    SvarSlet