tirsdag den 14. juni 2011

Moussaka

I dag er sidste dag i mit storkøkken, og menuen står på moussaka. Da jeg kom ret sent hjem fra arbejde kunne jeg ikke lige overskue at lave det til aftensmad, så det blev til ravioli stegt i salvie og majskolber. Meget simpelt. Tag en håndfuld frisk salvie, snit det fint, steg det i smør. Hæld de kogte ravioli (eller gnocci) på panden og steg det hele i et par minutter og du har en dejlig nem ret, som kun tager 6 minutter at lave.

Tilbage til moussakaen. Det er længe siden jeg har lavet moussaka og kunne ikke helt huske opskriften, så jeg har taget den på ryggraden.

1 kg hakket oksekød
2 løg
140 g tomatpuré
3 auberginer
1 kg kartofler
7 fed hvidløg
1 kvist frisk romarin
1 mornay sauce (jeg ved godt det er snyd, men det virker)
200 g reven ost
Salt
Peber
Kanel

Skær auberginerne i skiver og bag dem i ovnen ved 200 grader til de er møre. 
De kan også steges på panden i lidt olie.

 Skær kartoflerne i skiver og køg dem i ca. 15 min til de er halvmøre.

 Svits løget.

Tilsæt oksekødet.

Når kødet er brunet tilsættes presset hvidløg, rosmarin og tomatpure.



Smag til med kanel, salt og peber.

Så er jeg klar til at stable. Start med et lag auberginer, så et lag katofler, dernæst et lag kød og tilsidst et lag auberginer igen. Evt. sammen med overskydende kartofler.

Hæld mornaysauce over.

Top med ost.

Bag i ovnen til osten er smeltet, eller i mit tilfælde sæt låg på, læg i fryseren og tag op når belejligt.

Jeg har ikke prøvesmagt moussakaen, så jeg kan ikke sige om det smager som forventet, men det skal jeg nok fortælle, når jeg får lejlighed til at smage på sagerne. Det bliver ikke i morgen, da jeg skal spise ude. Jeg er nemlig med i Lilleskolernes plakatkonkurrences udvalgskomite, og vi skal mødes i morgen aften for at bedømme de indkomne forslag. Meget spændende.
Jeg tror der er en singleportion boller i karry til kæresten...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar