torsdag den 21. juli 2011

Mad og drikke på turen

Uden mad og drikke, duer prinsessen overhovedet ikke - og slet ikke når hun er på tur. Der blev ikke udvalgt restauranter på forhånd, da de primært blev udvalgt på grund af beliggenhed i forhold til sultniveauet. Derfor var kvaliteten også skiftende. Men mæt blev hun, og det er jo trods alt det vigtigste, selvom det heller ikke gør noget, hvis det smager godt...

En eftermiddagsdrink er aldrig at fornægte - og især ikke på en god sommerdag. Heldigvis var de gode til at lave alkoholfri drinks i både Helsinki og Tallinn, og prisen fulgte med, hvilket den desværre ikke altid gør i Danmark.

Både Helsinki og Tallinn er hovedstæder og begge byers køkkener er meget internationale. Derfor var vi madmæssigt rundt i hele verden. Det blev blandt andet til lækre pastaretter til frokost. Tapas, indisk og noget mørkt med kartoffelmos, som jeg ikke længere kan huske hvad er.

Thaikøkkenet blev også besøgt - dog med Tallinns sureste servitrice, der fra første møde vendte øjne af os, og var direkte ubehøvlet. En skam, da maden smagte rigtigt godt. Og så blev turen sluttet af med en ordentlig bøf, som bare smagte rigtigt godt. Jeg havde bestilt medium, men da bøffen var på en stegeplade nåede den desværre at blive well done, men kødet var af god kvalitet, så det var ok.

Det blev også til lidt sødt, selvom det var noget mindre end jeg havde forventet. Pandekager med en figenis blev lidt for vammel, så jeg måtte levne - noget der ligger meget langt fra mig - men jeg kunne simpelthen ikke mere.
En kæmpe lakridsmarengs, som var marengs strøet med lakrids. Jeg foretrækker at røre lakridspulver i marengsen, og så lave dem noget mindre - det er godt.  Kanelbülle og lækker iskaffe i solen og finsk salmiaklakrids - og et glas pink nonpareils og skumbiler...

Ja, det blev ikke til så meget nationalkøkken, men det må så blive en anden gang.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar